فرهنگی و اجتماعی

یادداشت رسیده | سخنی با مسئولان نماز جمعه

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی
حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی

از ابتدای شروع ویروس کرونا در کشور، یکی از برنامه هایی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت نماز جمعه هایی بود که در بسیاری از شهرهای کشور به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه منصوریه شیراز، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام به تعطیلی نماز جمعه ها به ویژه در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها نمود که البته در کنار آن تعطیلی مراقد مطهر نیز قابل توجه بود.

از همان ابتدا انتقاداتی به تعطیلی اماکن مذهبی و برنامه های دینی مطرح شد اما توصیه اکید مقام معظم رهبری به همراهی همه دستگاه ها و آحاد جامعه با تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا و همچنین لزوم توجه به سلامت مردم، نوعی عزم ملی در همراهی و همدلی با تصمیمات این ستاد ایجاد کرد و البته توصیه معظم له نیز به ستاد این بود که نیازهای معنوی جامعه و واقعیات برگزاری مراسم مذهبی نیز مورد نظر قرار گیرد مثل آنچه که در باب بازگشایی مساجد فرمودند.

و اکنون پس از حدود ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا مسئولین محترم در بخش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که در مواجهه با این ویروس تعطیلی مطلق، به مصلحت کشور نیست بلکه باید سبک زندگی مردم را به سمت همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس جهت دهی کرد از این رو فعالیت های اقتصادی و اداری -با توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی- به روال عادی خود بازگشت. همانطور که برخی از برنامه های مذهبی مثل نماز جماعت و عزاداری های محرم نیز البته با محدودیت های خاص خودش برگزار گردید .

اما در این میان از بین همه این برنامه ها همچنان شاهد تعطیلی فریضه نماز جمعه در کلان شهرها هستیم که استمرار این تعطیلی ها با اینکه رعایت اصول بهداشتی در برگزاری آن کاملا ممکن است ابهامی جدی از پشت پرده چنین تصمیمی را برای مؤمنان جامعه ایجاد کرده است.

آنچه که تجربه اول انقلاب تاکنون به ما آموخته این بوده که تریبون نماز جمعه یکی از سنگرهای مهم روشنگری اجتماعی در مواجهه با نقشه های دشمن بوده و مسلم است که تعطیلی مطلق این فریضه، مطلوب دشمنان خواهد بود چرا که آنان بیش از ما پی به اثرگذاری این مناسک سیاسی عبادی برده اند.

به نظر می رسد در راستای سیاست همزیستی با ویروس کرونا همانطور که بسیاری از فعالیت های اقتصادی به روال گذشته بازگشته و نظام ریسک این باز شدن ها را پذیرفته لازم است نسبت به نماز جمعه که یک واجب دینی است و آثار مهم اجتماعی و معنوی نیز دارد تجدید نظر صورت گیرد مخصوصا که از مجموع ادله نماز جمعه استفاده می شود که شارع مقدس در زمان امکان اقامه نماز جمعه راضی به تعطیلی آن نیست همانطور که تعطیلی مناسک حج مورد رضایت شارع نیست.

بنابراین منافاتی ندارد که نماز جمعه برگزار شود اما در همان حال با برنامه ریزی و نظارت دقیق، اصول بهداشتی نیز در ضمن آن برگزار شود مخصوصا فریضه ای که فقط یک روز در هفته و آن هم یک یا دو ساعت بیشتر برگزار نمی شود.
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ضرر ترک نماز جمعه می فرمایند:

«لینتهین اقوام عن ودعهم الجمعات او لیختمن الله علی قلوبهم ثم لیکونن من الغافلین».

ترجمه: مردم از ترک نماز جمعه بپرهیزند، در غیر این صورت بر دلهای آنان مهر زده خواهد شد، آنگاه در صف غافلین در خواهند آمد.

کنز العمال/ ج ۷/ ص۷۲۷

محمد استوار میمندی

قرارگاه عمار حوزه علمیه منصوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا