اصول

نمونه سوالات تستی حوزوی اصول پایه ۷ + جواب

اصول پایه هفت

بسم الله الرحمن الرحیم

اصول پایه ۷

دراستصحاب شرط است که :
الف – ان یکون فیها حاله السابقه

ب-ان یلاحظ فیه حاله السابقه ■

ج ان یوجد و یلاحظ فیه حاله السابقه

د-لا یشترط فیها حاله السابقه

2-قطع طریقی و موضوعی چند تفاوت دارند
الف ۱مورد
ب ۲ مورد
ج ۳ مورد ■
د ۴ مورد

3 – لایجوز لشارع ان ینهی عن العمل بالقطع لانه

الف- مستلزم للتناقض■

ب – مستلزم للتنافی

ج – محال

د- مورد الف و ب صحیح است .

4- تجری یعنی…..

الف – مخالفت با قطعی که مخالف با واقع است .■

ب -مخالفت با قطعی که موافق با واقع است .

ج -موافقت با قطعی که خلاف واقع است .

د – موافقت با قطعی که موافق با واقع است

5-از نظر شیخ انصاری تجری …..

الف- حرام است .

ب- مکروه است

ج- قبیح است ■

د -عقاب اخروی دارد

6- نظر صاحب فصول در مورد تجری ….

الف – حرام است مگر انکه مصادف با معصیت شود

ب -حرام است مگر انکه مصادف با واجب تعبدی شود

ج-. حرام است مگر انکه مصادف با واجب توصلی شود■

د – هیچکدام

7-ان التجری علی المولی

الف- قبیح ‌ ذاتا■

ب- یقتضی العقاب

ج- یقتضی القبح

د- لا یقتضی الحسن و القبح

8- ینسب الی الاخباریین عدم حجیه القطع الحاصل من المقدمات العقلیه القطعیه الغیر الضروریه

الف- للنهی عنه فی الروایات

ب- لانه مستلزم للتناقض

ج -لعدم جواز الرکون الی العقل

د – لکثره وقوع الاشتباه و الغلط فیها ■

9 -لو خاز المکلف فی العقل و حصل القطع بما لا یوافق الحکم واقعی

الف- فهو معذور عند الله

ب- لم یعذر فی ذالک ،لتقصیره فی مقدمات التحصیل ■

ج -فهو معذور عقلا

د -فهو معذور عقلا و شرعا

10 -محدث جزایری می گوید :لو تعارض العقل و النقل

الف – فلا شک عندنا فی الترجیح النقل و عدم الالتفات الی العقل ■

ب -فلا شک عندنا فی ترجیح العقل و عدم الالتفات الی النقل

ج -فلا شک عندنا فی تساقطهما للتعارض بینهما

د-هیچ کدام

قرارگاه عمار حوزه علمیه منصوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا