اقتصادی

فیلم| نحوه ثبت نام در سامانه اعتبار سنجی مرآت بانک رسالت

مقدمه دریافت تسهیلات در بانک قرض الحسنه رسالت ثبت نام در سامانه اعتبارسنجی مرآت است.

سامانه اعتبارسنجی مرآت چیست؟

بدون شک یکی از شرایط مهم برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان این است که بانک، از توان مالی فرد متقاضی برای بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کند. در بانک قرض‌الحسنه رسالت این وظیفه بر عهده سامانه‌ای به نام مرآت است که وظیفه اعتبارسنجی متقاضی تسهیلات را دارد. این سامانه درواقع به‌صورت غیرحضوری، توان مالی و اعتباری متقاضی تسهیلات را برای بازپرداخت اقساط تسهیلات موردنیاز ارزیابی می‌کند.

اهمیت اعتبار سنجی در سامانه مرآت بانک رسالت

عدم بازپرداخت و بی‌تعهدی مشتریان نسبت به بدهی‌های بانکی و عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بانک‌هاست که شاید باعث سخت شدن شرایط پرداخت تسهیلات نیز شده است. با توجه به همین معضل بزرگ، نیاز به اعتبارسنجی متقاضی تسهیلات بیش‌ازپیش اهمیت پیداکرده تا ریسک بانک‌ها و مؤسسات مالی برای پرداخت تسهیلات کمتر شود. در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک رسالت، سامانه مرآت نقش اعتبارسنجی و دادن رتبه اعتباری به متقاضیان حقیقی تسهیلات را بر عهده دارد و ظرفیت بدهی آن‌ها را مشخص می‌کند.

اعتبار سنجی در سامانه مرآت چه مزایایی دارد؟

اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها و مؤسسات مالی در سامانه مرآت، که در فرآیندی سریع انجام می‌شود، مزایای زیادی برای بانک و متقاضی تسهیلات دارد. علاوه بر انجام غیرحضوری اعتبارسنجی و مهم‌تر از همه ایمن بودن فرایند اعتبارسنجی، ارائه خدمات ارزیابی اعتباری، استانداردسازی و هماهنگ‌سازی فرآیند اعتبارسنجی، تعیین ظرفیت بدهی اعضاء بر اساس شاخص‌های اعتبارسنج، تعیین بهبوددهنده‌های اعتباری متناسب با سطح اعتبار اعضاء، محاسبه ریسک اعتباری و پیشنهاد راهکارهای مدیریت آن و قابلیت اتکای بالای خروجی‌های اعتبارسنجی با توجه به مستند بودن اطلاعات و مدارک، جزو دیگر مزایای این سامانه است.

چطور در سامانه مرآت اعتبارسنجی شویم؟

طرح مرآت بانک رسالت

شما برای اینکه در سامانه مرآت اعتبارسنجی شوید باید از طریق سایت www.imerat.ir در این سامانه ثبت‌نام کنید که نیاز به ارائه اطلاعات به این سامانه دارد. از جمله شماره‌حساب در بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت که با عدد 10 آغاز می‌شود و نام و شناسه کانون که هم‌زمان با افتتاح حساب می‌توانید دریافت کنید. یکی از مدارک مهمی که برای اعتبار سنجی نیاز دارید، آپلود کردن مدرک مربوط به احراز شغل و درآمدتان مثل مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی، جواز کسب، پروانه و هر گواهینامه‌ای که تأیید شغل و درآمد شما باشد.

  • ثبت‌نام شما از طریق کد ملی و شماره تلفن همراه انجام می‌شود.
  • رمز عبور، از طریق پیامک و پست الکترونیک برای شما ارسال می‌شود.
  • هر شماره تلفن همراه صرفاً برای یک متقاضی قابل‌استفاده است.
  • شما از طریق اپلیکیشن مرآت نیز می‌توانید اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنید.

چه افرادی می‌توانند در سامانه مرات ثبت‌نام کنند؟

سامانه اعتبارسنجی مرآت مختصی افراد حقیقی است و تمامی افرادی حقیقی بین 18 تا 80 سال که به فعالیت‌های مختلف اشتغال دارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. شاغلین دولتی و عمومی غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، مشاغل آزاد می‌توانند برای اعتباری سنجی در سامانه مرآت عضویت پیدا کنند. اگر شما شغل دومی هم دارید، برای بهبود نتیجه اعتبارسنجی می‌توانید اطلاعات و مستندات شغلی و درآمدی شغل دومتان را هم در سایت بارگذاری کنید.

ثبت درخواست اعتبارسنجی در سامانه مرآت

شما بعد از انجام فرایند ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات و مدارک لازم، امکان ثبت درخواست اعتبارسنجی در سامانه را دارید و فراموش نکنید که تا زمان دریافت نتیجه اعتبارسنجی امکان هیچ‌گونه ویرایشی در اطلاعات خودتان را نخواهید داشت. البته این امکان وجود دارد که هم‌زمان با بررسی درخواست شما توسط سامانه، پیامی مبنی بر اصلاح درخواست برای شما ارسال شود که باید به سایت مراجعه و ضمن اصلاح موارد خواسته‌شده، اطلاعات جدیدتان را ثبت کنید.

اعتبارسنجی در سامانه مرآت چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم، فرایند اعتبارسنجی در سامانه مرآت کاملاً غیرحضوری و با سرعت بالایی انجام می‌شود. از زمانی که شما درخواست اعتبارسنجی را در سایت ثبت می‌کنید تا اعلام نتیجه آن حدود یک هفته طول می‌کشد و اعلام نتیجه اعتبارسنجی به‌صورت پیامکی به شما اطلاع داده می‌شود. شما برای اطلاع از نتیجه و جزئیات اعتبارسنجی انجام‌شده باید به سایت مراجعه و بعد از ورود به صفحه شخصی خودتان، از وضعیت پرونده خودتان مطلع شوید.

هزینه اعتبارسنجی در سامانه مرآت چقدر است؟

با توجه به اینکه فرآیند اعتبارسنجی، مستلزم انجام فعالیت‌های متعددی از سوی کارشناسان مختلف است، طبیعتاً امکان ارائه رایگان این خدمات وجود ندارد. البته با توجه به عدم نیاز به مراجعه به بانک برای ثبت‌نام و ارائه مدارک و انجام کاملاً غیرحضوری اعتبارسنجی، هزینه حدود 20 هزارتومانی برای عضویت در سامانه مرآت و انجام امور مربوط به آن، معقول به نظر می‌رسد که صرفاً از طریق سامانه انجام می‌شود. ضمن اینکه مدت‌زمان اعتبار گواهی اعتبارسنجی یک سال است و پس از یک سال، لازم است مجدد تقاضای اعتبارسنجی داده شود.

نتیجه اعتبارسنجی را چطور آنالیز کنیم؟

نتیجه اعتبارسنجی که توسط سامانه اعتبارسنجی مرآت بانک رسالت برای شما ارسال می‌شود دارای سه بخش توان بازپرداخت اقساط، ظرفیت بدهی و سقف تعهد است.

  1. توان بازپرداخت ماهیانه اقساط: حداکثر مبلغ قسطی که شما می‌توانید به‌صورت ماهیانه پرداخت کنید و مبلغ جمع اقساط کل وام‌های شما در بانک نمی‌تواند از این عدد بیشتر باشد.
  2. ظرفیت بدهی: حداکثر مبلغ وامی که در صورت داشتن شرایط لازم در بانک، شما می‌توانید دریافت کنید.
  3. سقف تعهد: حداکثر مبلغی که می‌توانید تعهد دیگران را بپذیرید و درواقع ضامن دیگران شوید.

رتبه‌بندی در سامانه اعتبارسنجی مرآت بانک رسالت

علاوه بر نتیجه اعتبارسنجی، رتبه‌بندی متقاضی در سامانه مرآت نیز صورت می‌گیرد که شامل رتبه‌های: ممتاز، کاملاً متناسب، متناسب و نامتناسب خواهد بود.

  • ممتاز: عدم نیاز به ارائه بهبوددهنده اعتباری (چک یا سفته)
  • کاملاً متناسب: نیاز به ارائه یک بهبوددهنده اعتباری (یک فقره چک و یک نفر متعهد معتبر، برای امضای پشت چک)
  • متناسب: نیاز به ارائه یک فقره بهبوددهنده اعتباری (چک یا سفته) توسط خودتان و یک فقره چک یا سفته توسط یک نفر متعهد معتبر.
  • نامتناسب: افرادی در این طبقه قرار می‌گیرند که اقساط وام‌های قبلی خود را با تأخیر پرداخت کرده‌اند و رفتار اعتباری مناسبی نداشته‌اند. به همین دلیل امکان استفاده از خدمات سامانه مرآت برای ایشان وجود ندارد و در صورت بهبود رفتار اعتباری، در آینده امکان استفاده از خدمات اعتبارسنجی مرآت فراهم خواهد بود.
از طريق
آپارات
منبع
رده
قرارگاه عمار حوزه علمیه منصوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 20 =

دکمه بازگشت به بالا